Monday, October 4, 2010

*Kau Ilhamku*

LETIH benar badan Naemaa. Selesai solat, dia duduk merenung diari hitam kuning itu. Semalam dia langsung tak berkesempatan melihat diari itu. Pulang ke rumah dia terus tidur. Terlupa tentang diari dan kamera digitalnya itu.

Naemaa memegang diari itu. Jarinya mengusap-usap lembut huruf ‘Q.A.L.E.E.D.A’ yang ditulis kemas pada tepi bahagian bawah diari. Itu tulisan tangan Qaleeda. Masih sama seperti dulu. Kemas dan cantik. Ramai yang memuji tulisan itu dulu dan satiap kali dipuji, Qaleeda hanya tersenyum. Senyuman Qaleeda juga masih segar diingatan Naemaa. Dia menarik nafas dalam-dalam.

Dadanya bergetar bila kulit hadapan diari dibuka. Sebelum ini Naemaa tak pernah menyelak mana-mana helaian diari itu. Apa yang ada di dalamnya pun dia tak tahu. Namun Naemaa tahu diari itu bukan yang pertama buat Qaleeda. Teman kesayangannya itu gemar menulis apa saja di dalam diari sejak zaman sekolah lagi. Minat yang mendalam dalam bidang penulisan membawanya kepada dunia kewartawanan.

Biarpun baru dua tahun bergelar wartawan, Qaleeda terpaksa akur dengan harapan keluarganya. Dia terpaksa menerima tawaran untuk berkhidmat dengan kerajaan. Keputusan itu juga yang memisahkan mereka. Qaleeda berpindah ke Johor Bahru. Bertugas sebagai pegawai kerajaan di salah sebuah jabatan di sana. Perit untuk Naemaa menerima keputusan itu. Dia bagaikan hilang arah bila terpaksa hidup tanpa Qaleeda. Namun dia menerima takdir itu dengan redha.

Tumpuan Naemaa beralih kepada poket kecil yang terdapat pada sisi kulit diari itu. Terdapat business card milik Qaleeda. Di bahagian lain terdapat beberapa keping gambar bersaiz 4R. Naemaa menarik keluar kepingan itu. Gambar konvokesyen mereka tahun 2007, gambar Qaleeda sekeluarga, gambar pertunangannya tahun lepas serta dua keping gambar mereka ketika masih belajar di UiTM. Kesemuanya masih dalam keadaan baik. Entah kenapa Naemaa tergerak hati untuk melihat ke belakang gambar mereka itu. Dia mengetap bibir tatkala terpandang sebaris ayat yang ditulis Qaleeda. ‘Me & My Everything’.

Naemaa segera mencium kedua-dua gambar itu. Hatinya kembali sebak. Kali ini esakannya kian kuat. Berulang kali dia mencium kedua-dua gambar itu. Rasa rindu untuk memeluk tubuh kecil Qaleeda semakin kuat. Rasa rindu untuk mendengar bebelan Qaleeda kian tebal. Rasa rindu untuk melihat Qaleeda menarik muka masam datang bertimpa-timpa.

Setelah tangisannya reda sedikit, dia menyelak helaian pertama. Muka surat ini mengandungi Year Planner untuk bulan Januari dan Februari. Begitu juga dengan muka surat berikutnya. Selakan terhenti bila terpandang muka surat yang mengandungi kalendar Mei dan Jun. Jelas pada pandangan Naemaa tulisan tangan Qaleeda pada tarikh 5 Mei. ‘Birthday My Naemaa’. Kemudian pada tarikh 29 Mei. ‘My Rais turn to 27th’.

Qaleeda memang gemar mencatat harijadi kenalannya di dalam diari. Malah tarikh-tarikh penting berkaitan dirinya dan Naemaa turut terkandung di dalam kalendar diari itu. Bagaikan mahu pecah dada Naemaa bila mendapati temannya itu masih mengingati tarikh kelahiran ibu serta adik-beradiknya yang enam itu. Malah ulang tahun pemergian arwah abahnya turut dicatat sama. Naemaa pasti kesemua tarikh itu pasti disimpan sama dalam kalendar telefon bimbit Qaleeda. Ya, itulah kelebihan Qaleeda. Kini Naemaa mengagumi tindakan teman kesayangannya itu. Dia menyesal kerana pernah suatu ketika dulu, tindakan itu tak pernah dihargainya. Terima kasih Qaleeda !

5 comments:

  1. alahai si sakit mate ni......blm ape2 lagi tau. akak baru update! hisssshh...nk smbung kene stiap snin. sila amik kisah..hehehehehehe

    ReplyDelete
  2. baek kakakkk! ;)

    best ceta neh.. hehe :")
    oke, setiap isnin ek
    mcm drama la pulak ;p

    ReplyDelete
  3. hah...igt Sinetron aje bersiri2? akak pn ade siri2 tau..tunggu la k...panjang lagi kisah ni..

    ReplyDelete