Tuesday, October 12, 2010

* Kau Ilhamku *

Dia segera beralih ke helaian seterusnya. Kali ini tulisan tangan Qaleeda memenuhi muka surat itu. Mata Naemaa terpaku kepada setiap baris ayat yang dikarang itu. Bagai terngiang-ngiang suara Qaleeda membaca barisan ayat yang ditulisnya itu.

1 Jan 2010 (Jumaat)
- Here without Naem -

Hari ini aku ke tempat kerja dengan semangat baru. Tapi aku masih berharap keputusan yang dia buat berubah tak lama lagi. Kenapa kau buat keputusan bodoh macam tu Naem Kau dah tak sayangkan persahabatan kita ke? Tak apalah, aku dah janji dengan diri sendiri tak akan paksa kau lagi lepas ni. Aku akan biarkan keadaan berlaku mengikut takdir. Apa pun aku selalu ingatkan kau Naem.

Pagi tadi aku bersarapan dengan Auntie Nab. Tekak tak ada selera. Auntie tak habis2 cerita pasal persiapan kahwin Lini. Haiii tekanan betul. Tapi aku dengarkan aje. Yelah, orang tua memang macam tu kot? Hehehehehe….

Petang tadi ada jamuan. Ah, perut aku rasa nak meletup dah. Apa tak nya, dari pagi tadi asyik makan aje. ‘Buangnya’ tak. Perut pun dah mula rasa sakit ni. Mintak2 lah esok lusa semua benda yang aku makan keluar dengan selamat. Seksa !

Rasa macam nak SMS Naem. Tapi dia mesti tak akan balas. Aku tau dia dah ada Shima. Ah, perempuan tu buat aku sakit hati. Aku tak suka Naem membanding2kan aku dengan dia. Naem tak patut buat macam tu. Dia sengaja nak sakitkan hati aku. Tak apalah…

Ok, dah malam. Ngantuknya! Aku harap esok mood aku datang semula. Sebenarnya tahun baru ni aku tak rasa gembira pun. Rasa kehilangan yang amat sangat.

‘Auntie Nab tak habis2 cerita pasal persiapan kahwin Lini. Haiii tekanan betul.’

Tertekan? Kenapa nak tertekan? Sepatutnya dia gembira. Naemaa berasa agak pelik dengan perasaan Qaleeda itu. Padanya, ketika itu Qaleeda patut bergembira menghitung hari tarikh perkahwinannya.

Namun dia mengagak tekanan Qaleeda mungkin disebabkan faktor jarak. Qaleeda di Johor manakala tunangnya Rais di Kuala Lumpur. Agak sukar sebenarnya untuk mereka merancang persiapan perkahwinan dalam keadaan yang demikian. Naemaa akur dengan perasaan yang dirasakan temannya itu.

‘Aku tau dia dah ada Shima’. Naemaa merenung ayat itu lama-lama. Shima kenalannya yang bertugas di salah sebuah akhbar tempatan. Ya, selepas ketiadaan Qaleeda, Shima muncul dalam hidupnya. Perwatakan gadis itu saling tak tumpah seperti Qaleeda. Namun usianya lebih dua tahun daripada mereka. Kehadiran Shima sering mengingatkan dirinya kepada Qaleeda.

Malah tumpuannya kepada Shima semakin bertambah sejak mengetahui Qaleeda sudah bertunang dan akan berkahwin. Baginya, 'adik bongsunya' itu sudah ada penjaga. Tapi, nyawa Naemaa bagai mahu tercabut ketika menerima khabar itu. Padanya, Qaleeda rasa bahagia, tapi dia yang derita. Sejak itu dia bagaikan jauh hati dengan Qaleeda. Malah dia berazam tak akan menghubungi teman kesayangannya itu lagi. Naemaa sungguh berkecil hati dengan keputusan Qaleeda. Naemaa terasa dirinya dibelakangi Qaleeda. Salah ke kalau dia menjadi orang pertama mengetahui berita gembira itu? Namun sebaliknya berlaku.

Tapi Qaleeda tak putus-putus menghubunginya tak kira dalam apa jua cara sekali pun. Kadang-kadang naik menyampah pun ada. Sebenarnya dia pun tak pasti bagaimana perasaan sayang kepada Qaleeda yang ditanam sejak lapan tahun lepas bertukar kepada benci. Sebenarnya bukan benci, tapi kecil hati. Dengan mudah pula rasa itu beralih kepada Shima. Naemaa tak pernah terbayangkan yang dia dan Qaleeda akan berhadapan dengan situasi begitu. Selepas pertunangan Qaleeda, mereka bagaikan tak pernah rapat. Panggilan ‘adik’ yang diberikan kepada Qaleeda juga jarang digunakan setiap kali bercakap dengan Qaleeda.

Naemaa ingat lagi, selepas itu juga, dia dah jarang nak SMS Qaleeda. Malah setiap SMS Qaleeda akan dibalas dengan ayat yang menyindir dan berunsur peringatan. Dia tahu agak keras caranya, tapi hatinya juga perlu dijaga. Dia tak mahu Qaleeda terus membayangi hidupnya lagi. Bukan senang nak lupakan Qaleeda. Sakitnya masih berbekas hingga kini.

Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Sengaja dia lambat-lambat menjawab panggilan itu. Rasa sedikit terhibur dengan lagu ‘Menatap Matamu’ nyanyian Aril AF7 yang menjadi nada deringannya. Padanya lagu itu menyimpan kenangan yang indah.

“Hello Naem, dah tidur ke? Sorry ganggu you malam-malam ni.” Suara serak basah Ann kedengaran di hujung talian. Ann wartawan di salah sebuah akhbar Cina tempatan. Bahasa Melayunya agak fasih. Naemaa senang berkawan dengan gadis Tiong Hua itu. Tak berkira dan mudah bekerjasama. Sering membantu Naemaa jika Naemaa tak sempat hendak membuat liputan berita yang kebetulan dihadirinnya.

“Belum, kenapa? You memang suka ganggu I malam-malam,” seloroh Naemaa. Dia tahu Ann tak akan ambil hati dengan kata-katanya. Ann tergelak kecil.

“Esok Datuk invite you tak? Soal Ann.

“Ada kenapa?” Balas Naemaa sambil tangannya menutup diari itu perlahan-lahan. Kemudian disorong ke bawah bantal.

I tak tahu tempat. Kat mana ha?” Nada Ann seakan risau. Apa tidaknya, assignment esok bermula seawal jam 8.30 pagi. Dalam keadaan Ann yang tak berapa mahir dengan kawasan Subang Jaya, pasti esok bakal membuatkan dia kelam-kabut.

You tunggu kat tempat biasa. Nanti I datang then you follow I je la. Tempat tu jauh. Kawasan kampung. Biasalah Datuk kan suka masuk kampung. Nak tinjau masalah pelupusan sampah haram,” panjang lebar Naemaa bercakap. Sememangnya dia langsung tak keberatan untuk membantu rakan wartawan jika mereka memerlukan bantuan. Sebab itu Naemaa popular dan disenangi ramai.

“Ok. Thanks. Esok I belanja you makan. Hehehe…” Nada Ann kembali ceria.

“Ingat jangan pakai skirt pulak. Kasut tumit pun jangan. Nanti terbenam dalam tanah siapa nak tolong you?” Sempat juga Naemaa berpesan. Anak Cina yang seorang ini gemar berkain pendek berbanding seluar.

“Yelah. Nanti I pakai selipar tak pun boot macam you ye?” Ann ketawa lagi. Naemaa tak terasa dengan gurauan itu. Benar dia senang mengenakan kemeja dan jeans serta kasut but kesayangannya setiap kali keluar bekerja. Padanya itu sudah cukup selesa dan meyakinkan. Malah sejak di UiTM dulu dia sudah berpakaian begitu.

Naemaa berjalan ke bilik air selepas talian dimatikan. Dia membasuh muka. Kemudian memandang cermin yang tergantung di bahagian atas sinki bilik airnya itu. Dia nampak perubahan pada wajahnya. Matanya agak kedalam. Mukanya yang dulu sering dikatakan Qaleeda sebagai ‘bulat macam pinggan’ semakin cengkung.

Bagaikan rutin, Naemaa sekali lagi melihat gambar-gambar yang terkandung di dalam kamera digitalnya itu. “Rindu sangat aku kat kau dik!” Akhirnya ayat itu terpacul keluar daripada mulut Naemaa. Ye, ‘adik’. Qaleeda ibarat adik bongsu dalam keluarga Naemaa walaupun mereka sebaya. Susuk tubuh Qaleeda yang kecil di kalangang keluarga Naemaa mendorong panggilan itu digunakan kepada teman kesayangannya, Qaleeda. Air mata Naemaa berlinang, menemani tidur Naemaa malam itu.

5 comments:

  1. haish, x mo lah sedih3
    nk ceta yg best3 n hepi3 kak!

    x sbr nk tunggu next episode! :")



    kak, abes xm 2nov
    tunggu kite dtg jb k!
    akak bwk kite jln3
    oyeah oyeahhh!

    ReplyDelete
  2. hissh....ni sape yg penulis ni?eii, aku naik pelik ni..dah jalan cite mmg cmni intan.hehehehe..ala, suka duka sedih gembira sume tu kan asam garam khidupan ;)


    haiiikk...jadi ke dtg???hehehehe....
    ok nnti confirm date..21-26hb xble tau..akak xde di sini..

    ReplyDelete
  3. hah...mmg suprise sgt!
    seorang kah? dua orang kah? berorang2 kah? hahahahah!

    ReplyDelete
  4. apa pun jangan lupa komisyen ana sebagai salah satu watak penting dalam cerita ini ok...jika ia diterbitkan

    ReplyDelete