Wednesday, October 6, 2010

* minat sampai mati *

Assalamualaikum..

LAMA sungguh tak meleret-leret dalam blog. Bukan apa, tak ada idea. Idea yang ada hanya ditumpukan kepada *Kau Ilhamku*. Hahahahaha....Ayat macam bagus je. Penulis terkenal pun tak keluarkan statement macam ni. Hmmmmmm...Apa nak buat. Dah minat.

SEKALI pandang, penulisan dianggap sebagai perkara biasa. Ada yang anggap ia sebagai tugasan hakiki. Ada juga yang anggap, penulisan adalah seni. Bagi aku, penulisan melambangkan peribadi. Sebab? Tak tahu lah kan, mungkin setiap kita mempunyai pandangan berbeza mengenai sesuatu perkara. Contohnya penulisan. Bila aku membaca sesuatu artikel, perkara utama yang aku akan lihat, lenggok penceritaan yang digunapakai si penulis. Kalau kaku macam batu, memang membosankan. Kecuali topik yang dikarang tu mempunyai aura tersendiri untuk memancing pembaca. Secara automatiknya artikel itu mampu berdiri sendiri.

AKU sukakan penulisan yang bersahaja tapi berisi. Sebab tu aku suka sangat membaca blog orang. Banyak benda yang aku boleh belajar terutama mengenai emosi. Sedar tak sedar, manusia akan melepaskan emosi dalam apa jua bentuk. Bergantung pada minat dan kebolehan masing-masing. Bagi yang kaki melukis, emosi mereka akan tersalur dalam lukisan. Bagi yang suka mengarang, si pembaca pasti akan dapat menghidu emosi si pengarang dalam karya yang terhasil.

TAPI bagi aku, penulisan akan terhasil bila aku sedih. Tak tahu kenapa. Bila sedih, aku akan menulis. Tapi bila mood aku ok dan gembira, niat nak menulis langsung tak ada. Dulu masa gila dengan diari, aku hanya akan menulis mengenai perkara yang menyedihkan. Hal-hal yang menggembirakan ada juga, tapi tak sebanyak cerita mengenai kesedihan. Entah apa-apa je aku ni. Tapi tu lah, mungkin sebab minat.

CEMBURU benar rasanya setiap kali terbaca by-line kawan-kawan yang kini gah di medan penulisan masing-masing. Nur Farhana Abdul Manan (Sinar Harian Subang Jaya), Izyan Liyana Mohd Dariff (KOSMO!), Ferzalfie Fauzi, Muzdalifah Mustapha, Farabi Al-Jabri (Utusan Malaysia)dan yang lain (ramai lagi yang hebat), sesungguhnya aku sebak dan gembira setiap kali terbaca artikel kamu semua. Apa pun aku bangga sebab korang teruskan perjuangan..All the best!

DAN aku.....Akan sentiasa menyokong dunia penulisan!

3 comments: