Friday, December 3, 2010

*Hadirmu Tak Ku Undang*

Assalamualaikum...

TUP tup dah masuk Disember. Dah nak habis pun tahun 2010. Cepatnya masa berlalu. Rasanya baru semalam aku wish kawan2 sempena masuk tahun baru. Baru semalam juga aku pasang azam tahun baru. Dan macam tak percaya yang perkahwinan dah masuk setengah tahun. Tapi satu je yang aku kena percaya; AKU MASIH DI SINI..Hah... Sabar itu separuh dari iman.

SYUKUR juga sebab hari ni last day Helmi di sana. Esok tengahari InsyaAllah dia sampai ke Subang. Mudah2an segala urusan dipermudahkan. Memandangkan esok aku kerja, jadi terpaksalah dia pulang sendiri. Harap2 semuanya selamat. Mintak2 juga esok cuaca tak macam hari ni. Risau.

SELAIN risaukan kepulangan dia, ada satu lagi benda yang mengganggu fikiran. Bukan pasal transfer. Bukan pasal kerja. Tapi pasal kehadiran 'sesuatu' di lengan kanan aku. Ya. Sangat merisaukan. Benjolan ni aku sedar kewujudannya sejak tiga empat bulan lepas.Tapi aku tak ambil kisah sebab tak nak berprasangka.

DISEBABKAN aku pernah ada sejarah Lymphoma, (Terminologi Lymphoma merujuk kepada barah yang dihasilkan dari
sistem limfatik badan. Sistem limfatik termasuk noda limfa (juga
dikenali sebagai kelenjar limfa), thymus, limpa, tonsil, adenoids dan
sum-sum tulang, (dipanggil limfatik atau saluran limfa) yang berkaitan.
Walaupun banyak jenis barah yang akhirnya merebak ke bahagian sistem
limfa, Lymphoma adalah yang paling ketara kerana ianya berasal daripada
tempat tersebut.
Dalam Lymphoma, sebahagian sel dalam sistem limfatik dikenali
sebagai limfositik, meningkat tanpa kawalan. Lymphoma yang berlainan di
kategori mengikut jenis sel yang merebak dan bagaimana penyakit
tersebut ditunjukkan.

) maka terpaksalah aku ambil kisah mengenai kehadiran benjolan ni. Sangat cuak ok! Tengah hari tadi aku lapangkan hati untuk bertanya pada Dr Fir. Dan reaksinya membimbangkan aku!!

KATANYA, mungkin Lymphoma lagi. Cuma kali ni saiz agak kecil. Apa pun aku kena refer pakar juga sebab nak tau apa sebenarnya benjolan tu. Bukan apa, takut makin merebak dan menjejaskan saraf tangan. Macam Lymphoma dekat belakang bahu kanan aku dulu. Tapi dah buang dan Alhamdulillah, sembuh. Cuma trauma dibedah masih segar dalam kepala ni yek!

BUAT masa ni aku K.I.V dulu untuk jumpa pakar sebab aku tak nak cuak sepanjang hari. Memandangkan saiznya masih kekal sama macam sebelum ni, jadi aku simpan dulu niat nak refer doktor. Nantilah. Sebab aku masih tak sedia nak dengar apa2. Tapi andai kata dalam masa terdekat ni benjolan semakin besar dan menunjukkan simptom2 yang sama macam dulu, aku akan dapatkan rawatan. Dan mohon sangat2, kali ni tak perlulah sampai ke bilik pembedahan..Sakit yang dulu masih terasa.


*Lymphoma selepas dibedah (28 Mei 2009)*

1 comment: