Monday, January 24, 2011

* ade share dengan TNB ke *

Salam..

RASA huru-hara bila menaip entri kali ni. Bukan sebab jiwa kacau. Tapi dek kerana perangai makhluk-tuhan-tak-hormat-jiran yang semakin hari semakin menjengkilkan aku (dan mungkin jiran tetangga yang lain). Tak tahu macam mana nak gambarkan. Tapi cuba bayangkan situasi bila radio di 'on' kan tujuh hari seminggu-24 jam sehari! Ok, orang sabar pun boleh hilang iman kan? Orang pekak pun tak mustahil boleh dengar semula.

NAK kata jiran aku psycho, tak tahulah. Aku memang tak pernah nak bertegur sapa dengan dia sebab tak pernah bertentang muka. Tapi apa yang aku tau, setiap kali aku nak pergi kerja, dia dah bangun (pukul berapa dia bangun pun aku tak pasti sebab keadaan rumah yang meriah setiap saat) dan start 'berborak2' dengan kucing2 dia.

BANYAK kali jugalah aku dengar dia menengking2. Mula tu ingatkan dia bergaduh. Aku diamkan aje. Tapi lama kelamaan aku perasan yang dia sedang berkomunikasi sehala. Gulp! Sah psycho. Akhirnya aku dapat 'tangkap' yang dia ni selalu marah2kan kucing2 dia.
"Kan aku dah cakap makan sikit2. Ni tak, asyik mintak makan aje!"
"Jangan berlari2 bawah dapur!"
"Tengok tu, habis jatuh semua barang aku!"


--HAH, itulah antara jeritan yang aku terpaksa dengar hampir setiap hari. Pendek kata, telinga aku ni memang terpaksa menadah pekikan suara jiran yang seorang ni. Kadang2 rasa macam dia tengah memekik depan muka aku ni ha. Sangat tak suka! Tak sakit ke tekak menjerit tak sudah2? Kalau aku, sure tonsil dah bengkak.

MENJERIT tu satu bab. Belum cerita pulak pasal dia on radio tak kira masa. Petir berdentum ke, azan ke, subuh-malam-subuh pun radio dia kekal berdendang. Ada sekali tu suami aku datang then dia pun naik pelik dengan En. Jiran ni. "Dia ada share dengan TNB ke? Radio on sepanjang hari. Sayang boleh tidur ke?" Entahlah, mula2 duduk sini dulu memang aku agak baran dan tertekan. Tapi lama ke lamaan dah lali. Cuma aku takut penyakit nak-on-radio-selalu berjangkit kat aku. Sekarang pun macam dah ade tanda2 jek. Eiii..mintak jauh!

No comments:

Post a Comment