Monday, May 31, 2010

+ kalau senyum nk kena bayar ke +

Salam Isnin...

Biasanya org akan kaitkan Isnin sebagai 'Monday Blues'. Tapi pada aku, istilah tu tak wujud sebab kalau aku nk layan blues ke apa, mana2 hari pon boleh. Kan?

Tapi memang dah takdir agaknya. Ada satu insiden yang berjaya membuatkan aku melalui bagaimana rasa 'tak bestnya ISNIN'. Mungkin kalau tau kerana sakit gigi dan ulser yang semakin menguji kesabaran aku, tahap kemarahan aku masih boleh dikawal. Tapi mungkin juga kerana sikap 'kurang budi bahasa'
seorang perempuan ni menipiskan lagi sifat sabar aku.

Kira2 jam 2.00pm tadi, aku ke klinik. Kalau tak kerana rasa sakit yang semakin menyucuk2 (kejap gusi atas, kejap gusi bawah) mungkin aku tak ke sana. Biasalah, klinik awam mana yang lengang? Pulak tu, parking lot untuk pelawat pun agak terhad. Mujurkan aku ada sticker. Dapatla park di kawasan staff.

Habis check-up jam 2.30 pm. Rasa lega sebab aku tak perlu tinggalkan ofis lama2 sekaligus tak dicop 'mengular'. Tapi perasaan tu bertukar negatif bila nampak sebiji MyVi putih yang begitu selesa park di hadapan kereta aku sekaligus menghalang aku daripada keluar dari tempat tu. Ah, masa ni memang aku dah berangin. Kepala pun dah rasa sebal semacam sebab terpaksa meredah hujan untuk sampai ke kereta.

Lagi aku rasa nak pancitkan tayar kereta dia bila tengok pemilik kenderaan tu tak letakkan nombor telefon (dah jadi adat kami di hospital ni, kalau menghalang kenderaan org lain, harus letakkan no. telefon. Senang nak dihubungi). Sticker pun takda. Jadi aku anggap pemilik tu orang awam. "Mungkin dia balik dalam 10 ke 15 minit lagi ni'.

2.45pm..Si pemilik masih tak muncul2. Aku jengah ke pondok pengawal. Kosong. Tadi ada juga kelibat pak cik jaga kat situ. Tapi bila masa aku nak mintak bantuan, dia tak ade pulak. Disebabkan masa dah terlalu lewat, aku masuk semula ke dlm klinik. Minta bantuan staf kat sana buat announcement. Kemudian aku kembali semula ke kereta.

3.00pm.. Bayang si pemilik Myvi masih tak kunjung tiba. Haiiiiisssh....Kepala aku dah sakit ni. Tambah pulak dengan rasa 'nyut-nyut' gusi ni. Ah, hujan tak hujan, aku sekali lagi masuk ke dlm klinik. Mintak tolong staf buat pengumuman. Kali ni aku dah rasa nk tinggi suara tapi nasiblah tak terlepas. Yelah, buat apa nk marah staf tu. Mereka tak salah. Yang salah si pemilik MyVi tu!

Buat sekian kali, aku tunggu dlm kereta. Hujan makin lebat. Aku dah terbayangkan kemungkinan tuan punya MyVi ni datang alihkan kereta bila jam dah pukul 4. Hah! Mati aku mati! Silap2 aku sampai Blood Bank jam 430pm. Tak boleh jadi ni.

Baru aku nak matikan enjin, datanglah seorang staff nurse (SN) yang berlenggang2. Lalu tepi kereta aku dgn senang hati dan terus masuk kereta. Dalam kereta siap nk betul2kan tudung. Nak capai2 barang kat seat belakang. Nasib pulak dia tak turun kemas2kan bonet kereta!

Dia bukan tak nampak aku dalam kereta. Punyalah nak kan si SN ni perasan kewujudan aku dalam kereta yang dia blok tu, aku siap on kan wiper kereta. Tapi dia seboleh2 elak untuk pandang muka aku. Oh, ok fine!!

Dengan hati yang bengkak, aku terus keluar dari situ.

Aku (atau mungkin orang lain yang berada dalam situasi aku) mungkin akan sejuk hati kalau masa dia lalu sebelah kereta aku, dia senyum. Atau angkat tangan (tak kira la sambil buat2 muka bersalah ke atau tak). Atau ucap 'maaf'. Ini tak, lagak macam tak buat salah langsung.

Hello kakak, kau tu staf. Patut kau lebih tahu selok belok nak parking kat situ. Kalau kereta kau manual dan tak turun handbreak, rasanya aku boleh usaha utk tolak sikit kereta kau ke depan. Ni kau tinggalkan kereta ko macam tu je. Gara2 sikap kau yang berlagak bagus tu, aku lewat masuk ofis. Padahal aku dilepaskan sejam aje.

Apa pun, terima kasih la dekat SN tu sebab kerana 'drama sebabak' tadi, bagi aku idea untuk menulis hari ni sekaligus jadi tauladan.


*Kadang-kadang benda yang kita anggap remeh, boleh mendatangkan kesan serius pada orang lain..

No comments:

Post a Comment