Tuesday, June 1, 2010

+ ya atau tak +

Salam semua...

Harini aku MC. Mulanya pagi2 tadi dah pergi kerja macam biasa. Ambil sarapan macam biasa. Buat kerja macam biasa. Semuanya aku buat macam biasa walaupun kesakitan pada gusi bawah dah mula berpindah ke bahagian atas. Pipi kiri pulak membengkak. Aku rasa aku kuat untuk habiskan 8 jam bekerja untuk Selasa ni. Sayangnya, itu semua hanya andaian aku aje..

Jam 12.. Aku dah tak boleh nak buat2 ceria. Nak menyahut bila orang tegur pun aku rasa sakit sangat. Apatah lagi nak bercakap banyak2 (mcm yang selalu aku buat tiap2 hari). Aku mula perasan percakapan aku jadi semakin tak jelas bila aku bercakap dengan orang. Sampai dua tiga kali dia mintak aku ulang ayat yang sama. Dalam hati aku mestilah timbul rasa nak marah. Kan?

Macam2 cadangan yang aku terima mengenai klinik gigi yang terbaik untuk dikunjungi (sebenarnya aku pening dengar 'lepas tu kau belok kanan, u turn, depan sikit belok kiri..bla...bla..bla...). Akhirnya aku buat keputusan untuk ke klinik gigi yang terletak di Larkin Sentral.

Mujur tak ramai orang. Mula2 kakak yang jaga kaunter agak kerek. Tapi tu lah, tak kenal maka tak cinta.

Lepak check-up, Dr Nadzri terangkan lah serba sedikit mengenai status kesihatan gigi aku. Uuuhhhh... empat hari aku merana ok!

Dia mencadangkan aku supaya jalani pembedahan kecil pada bahagian gusi belakang. Tujuan? Untuk buang gigi bongsu yang gagal tumbuh secara normal. Proses ni bukan yang biasa dia lakukan. Berdasarkan X-Ray, keadaan gigi bongsu tu agak tenggelam dan menekan sedikit saraf yang berselirat di bawah gusi tu. Pembedahan agak rumit sebab dia kena pastikan saraf langsung tak terusik semasa proses tu nanti.. Arrrggghhhh...!

Mata aku dah berair. Aku ingatkan masalah sakit gigi aku ni selesai bila aku ke sana. Rupanya membawa satu lagi khabar yang merunsingkan. Tapi, Dr Nadzri tak galakkan aku jalani pembedahan tu sehinggalah selesai majlis 12 Jun nanti. Katanya, kalau aku buat sekarang, hidup aku agak merana sebab rasa sakit akan berlanjutan selama sebulan (sanggup?).

Jadi untuk tempoh ni, dia bagi aku ubat-ubatan. Kalau sakit makan. Kalau tak sakit tak payah makan.

Nak melangkah keluar dari klinik rasa lemah sangat. 'Hai la gigi, kenapa baru sekarang kau nak tumbuh?' Jadi sekarang, aku kenalah makan ubat yang pelbagai saiz dan rasa. Lagi pun dah lama aku tak makan ubat. Sekali sekala apa salahnya (motivasi diri sendiri).

4 comments:

  1. norashekyn jainiJune 1, 2010 at 10:51 PM

    cian nye...mase kin nk kwen dulu pon gusi bengkak sbb adik bongsu nk kuar..2minggu sblum majlis plak tu..tp pagi sblum nikah automatik sakit ilang.mmg sakit sgt2..nk makn jgn cite r, nk ngaga pn xley..try this: pecahkan cengkih n letak kt tempat gusi bengkak tu, nti kebas.

    ReplyDelete
  2. tumpang lalu..theehehehe.....

    ReplyDelete
  3. INTAN~ thanx dik...merana tau.
    KIN~ oh thanx for d petua..ubat dah berkoyan aku makan..arini da 5 hari.

    ReplyDelete