Saturday, January 29, 2011

*kucing tak penah sakit jantung sebab...*

Assalamualaikum...
Salam sejahtera...


BESTNYA!! JB musim hujan. JB semakin sejuk. JB dah tak panas macam dulu. Sedap kalau nak tidur dekat JB. Bangun pagi2 segar jek bila tidur dekat JB. Ha'ah. Memang best time2 hujan ni. Rasa nak melengkung jek dalam selimut. TAPI, mood akan cepat drop bila ada yang ganggu ketenteraman. Wahai jiran yang masih aku hormati, suasana yang aman damai tenteram dan makmur ni akan jadi macam kat padang pasir bila kau on kan radio macam 'waktu siaran' sebelum ni. Kenapalah tak ada petir? Geram aku!

TAK apalah. Mungkin dia dilahirkan untuk menguji tahap kesabaran jiran tetangga. Siapa tahu esok lusa dia naik haji umrah ke. Senyap la tu. Maklumlah, dalam hidup ni penuh dengan kejutan. Bila2 masa je semua benda boleh berubah. Yang hidup boleh mati. Yang senang bole susah. Yang bijak boleh bodoh dan macam tu lah sebaliknya. Kuasa Tuhan.

HATI ni masih terasa bagai digeletek. Bukan sebab baru lepas dengar lawak atau tengok benda yang mencuit hati, tetapi kerana masih terngiang2 suara Pakar Motivasi popular, Datuk Hj Mohd Fadzilah Kamsah mengenai mood. Apa yang diperkatakan berdasarkan kajian dan pemerhatian sendiri. Hebat dan logik. Aku sangat sangat sangat suka.

MENURUTNYA, ada tiga cara untuk menjana rasa gembira sepanjang hari. Pertamanya, senyum selama 10 saat setiap kali bangun pagi. Lakukan secara kerap. Kalau boleh tetiap hari sebab kita mesti nak rasa gembira setiap hari. Betul tak? So celik je mata, silalah senyum selama 10 saat. Tapi tak payahlah nak senyum2 sambil pandang cermin @ pandang kamera. Tu bukan nak motivasi tapi lebih kepada gejala penyakit!

APA rasionalnya tindakan tu? Ok, menurut beliau, berdasarkan kajian yang dijalankan, sistem badan akan menghasilkan hormon2 yang mampu melahirkan perasaan positif. Selain tu, dengan wujudnya perasaan positif ni, makanya secara automatik otak akan menghantar signal yang baik2 aje pada badan. Tak silap aku, perkara ini aku pernah dengar. Sama juga dengan teori di mana kita akan menjadi bersemangat kalau hari dimulakan dengan senyuman. Kan?

KEDUANYA, tidur ikut sunah Rasulullah S.A.W. Macam mana? Tidur mengiring ke kanan. Kenapa? Cara tidur macam ni dikatakan mampu menjaga kesihatan jantung. Mampu membantu jantung mengepam dan mengalirkan darah dengan lancar ke seluruh badan. Jadi bila bangun pagi, badan rasa segar dan cukup rehat. Katanya, cara ni dah lama diamalkan oleh KUCING. Hahahahahahahaha...Betul. Kucing kalau diperhatikan, memang akan tidur mengiring ke kanan.

HAL ni aku tak perasan sampailah aku dengar motivasi pagi ni. Kata Datuk lagi, beliau amat mengakui kesahihan faktor ni berdasarkan penelitian keatas gambar2 kucing yang pelbagai jenis. Kebanyakkan gambar yang diteliti menunjukkan kucing sememangnya tidur mengiring ke kanan. Sangat hebat ye wahai kucing2 sekalian? Betullah tu, bak kata Datuk pun, kucing mana pernah sakit jantung?

AKHIR sekali, bila bangun pagi, pastikan anda streching-kan badan tu. KUCING pun amalkan senaman ni setiap kali bangun tidur. Tak kiralah tidur pagi ke, petang ke, malam, memang diorang akan duduk termenung jap, then bersenam panjang2kan badan. Tak ada pulak kucing celik je mata terus berlari2. Hal tu berlaku bila ada yang mengganggu. Harap maklum.

AMALAN meregangkan otot diakui boleh membantu kelancaran peredaran darah dalam badan. Bila darah mengalir dengan sempurna, maka otak akan menerima bekalan darah yang mencukupi dan secara tak langsung badan akan rasa lebih segar sebab organ2 badan berfungsi dengan baik. Bila organ badan sihat, fizikal pun akan sihat juga. Semua ni saling berkait dalam mempengaruhi mood kita. Setuju?

PESAN Datuk, walaupun kucing tu hanya binatang yang tak berakal, tapi ada amalan mereka yang boleh dicontohi oleh manusia. Selain riak muka mereka yang sentiasa 'senyum', manja, bertenaga, aktif dan dengar kata, kucing tersangatlah penyayang. Tak pernah sekali mereka mendera apatah lagi membuang anak2 sesuka hati. Sedangkan manusia?

NATIJAHNYA, selepas dengar motivasi pagi tu, aku bukan hanya berkongsi dengan rakan2 ofis, malah aku tengok semula gambar2 kucing2 aku yang ada dalam handphone dan lappy. Betul. Kebanyakkan gambar tidur diorang yang dirakam menunjukkan cara tidur sedemikian. Sangat kagum. Tak hairanlah mereka ni dianggap Kekasih Nabi. Besar sungguh kuasa Yang Maha Esa.



**Perhati2kanlah kucing kesayangan masing2!


*Tak salah jadikan mereka idola!
Di sini aku suka nak kongsi beberapa gambar kucing2 aku. Tengoklah sendiri yek!



*Yot*


*Moq & Yot*


*mereka lagik ;)


*Nabu si kucing Mak Mim*


*Emoq Uteh*
Tapi mak cakap si samdol ni tidur ikut suka hati dia jek! Biasalah..tak matang lagik.

4 comments:

  1. zura dan kekucing nya.. kucing aku slaloo tido terlentang, mungkin risiko akan ada tanda-tanda beliau kene serangan jantung mahupun sembelit. hehehe...

    ReplyDelete
  2. hehehe...kene ubah posisi dia mir. kalu x IJN jdi umh ke-2 ko.

    ReplyDelete
  3. paling kuat pun kucing aku penah mengalami sakit hati.. tah apenye die sakit hati ngan aku, habis baju sweater aku dicarik-cariknye..

    ReplyDelete